12 av 15 barneverntjenester bryter loven når de undersøker saker!
Dette viser en gjennomgang vi har gjort, av Statens Helsetilsyns tilsynsrapporter, fra de fire siste månedene av 2020.
Fra september til desember 2020 publiserte Statens Helsetilsyn 15 rapporter fra Fylkesmannsembetenes tilsyn av barneverntjenesters arbeid ved undersøkelser.
Kun i tre kommuner ble det ikke avdekket lovbrudd. Bydel Grorud i Oslo kommune, Karmøy kommune og Østre Toten kommuner viste god praksis.
Barneverntjenestene i tolv andre kommuner hadde ett eller flere lovbrudd på følgende områder:
- dokumenterer ikke relevante barnevernfaglige vurderinger underveis og til slutt i undersøkelsene, herunder vurdering av barnets beste
-
sikrer ikke at innhenting av opplysninger i undersøkelser er i tråd med barnevernloven § 6-4
-
har ikke tilstrekkelig system og kontroll for å fange opp svikt
- manglende styringssystem som sikrer og kontrollerer at alle undersøkelser gjennomføres forsvarlig og i samsvar med loven
- styringssvikt ved at ledelsen ikke har oppdaget og/eller forhindret lovbrudd i saker som vurderes å være gjennomført på en uforsvarlig måte
- har høy risiko for at barn og familiers behov for hjelp ikke fanges opp
- sikrer ikke at alle undersøkelser avsluttes med vedtak innenfor fristen
- sikrer ikke en forsvarlig internkontroll som tydeliggjør ansvar og myndighet i barnevernleders fravær
- sikrer ikke at undersøkelser der saken gjelder alvorlig bekymring for barns omsorgssituasjon blir håndtert forsvarlig
- sikrer ikke barns medvirkning i undersøkelser
- sikrer ikke at barnets synspunkt, vektleggingen av barnets mening, og vurderingen av barnets beste fremkommer i alle vedtak.
- sikrer ikke at vedtak om hjelpetiltak er tilstrekkelig tydelig på omfanget av tiltaket
- bryter prinsippet om god forvaltningsskikk; å sørge for tilstrekkelig og etterrettelig dokumentasjon slik at en kan gjøre rede for hva som er gjort i saken og begrunnelsen for dette
- mangler i planlegging, gjennomføring og avslutning av undersøkelser og i dokumentasjon av arbeidet
- planene som utarbeides fremstår ikke som et praktisk verktøy for å sikre en forsvarlig planlegging og fremdrift i undersøkelsene.
-
det foretas ikke fortløpende vurderinger av den informasjonen som hentes inn
-
opplæringen i barneverntjenesten er ikke satt i system, og sikrer ikke at hver ansatt får lik og tilstrekkelig opplæring
Svikt i kjerneoppgaver
Tilsynet avdekket gjennomgående lovbrudd i barneverntjenestens kjerneoppgaver.
Ledere på flere nivå svikter og sikrer ikke systematisk gjennomføring av undersøkelser, dokumentasjon og forsvarlige vurderinger - før sakene får sin endelige konklusjon.
Urovekkende omfang
Rapportene som viser lovbrudd er dessverre ikke unntakene. I flere år har Helsetilsynet rapportert om svikt og lovbrudd i barneverntjenestene, i barneverninstitusjonene/ ungdomshjemmene, i Bufetat og i samarbeidsrelasjonen mellom NAV og barneverntjeneste.
Allerede i 2017 dokumenterte Barnevoldutvalget i sin rapport "Svikt og svik" at "en fremtredende svikt var at en unnlot å snakke med barna selv for å undersøke mulig mishandling. Barn i talefør alder er den nærmeste kilden til informasjon om deres egne liv, og viktigheten av slike samtaler understrekes i en rekke retningslinjer."
Lærer tjenestene av tilsyn?
Som et godtfungerende velferdssamfunn kan vi ikke rolig se på at sikkerhetsnettet fortsetter å svikte sårbare unge.
Det er kommunene som skal sikre at tjenestene er innrettet slik at de møter de unges behov på forsvarlig måte – og slik at hjelpen hjelper. Men Bufetat og NAV og spesialisthelsetjenesten med sine avdelinger har også et stort faglig ansvar i å sikre veiledning og ikke minst gi barn og unge hjelp og behandling.
Vi velger igjen å sitere Dr. Hans Haltmayer ved Jedermayer Suchthilfe Wien: – Å forebygge rusavhengighet og psykiske lidelser er å stanse overgrep og vold mot barn!