På Årsmøtet 4. mai skal det i år velges styreleder og fire styremedlemmer

To av styrets medlemmer, nestleder Trude Lønning og styremedlem Frode Woldsund, har ikke anledning til gjenvalg fordi det i henhold til vedtektene kun er mulig å gjenvelges tre ganger. Trude Lønning er til daglig Rus og Psykiskhelsesjef i Sandnes kommune, mens Frode Woldsund er leder i Frelsesarmeens rusomsorg.

De tre andre som er på valg er styreleder Anders Dalsaune Jansen og styremedlemmene Tommy Sjåfjell og Ellen Ingrid Eira. Anders Dalsaune Jansen er til daglig leder av Tyrilistiftelsen. Ellen Ingrid Eira er enhetsleder for Døgnenhet psykisk helse og avhengighet, Finnmarkssykehuset. Tommy Sjåfjell har brukererfaring og representerer i styret A-larm bruker og pårørendeorganisasjon. Styret skal, som nedfelt i vedtektene, ha brukerrepresentasjon.

To personer med brukererfaring er innstilt av Valgkomiteen

Nytt i år er at Valgkomiteen har innstilt to personer med brukererfaring til Fagrådets styre. Dette har vært oppe til debatt på de to siste årsmøtene. Til årets årsmøte er det fremmet et forslag til vedtektsendring, fra proLAR Nett og FHN, hvor det foreslås at mimimum to styremedlemmene har brukererfaring og kommer fra bruker- eller pårørendeorganisasjonene.

Dagens formulering i vedtektene er slik:

§ 6 Styret

Styret er Fagrådets utøvende organ. Styret består av styreleder og 8 styremedlemmer. Styremedlemmene skal gjenspeile og representere mangfoldet i rusfeltet, herunder sikre geografisk spredning, tverrfaglighet, offentlige og ideelle virksomheter og ulike deler av tjenesteapparatet.

Styret skal ha brukerrepresentasjon.

Valgkomiteen, Egil Atle Bremnes fra Karmøy kommune, Vidar Hårvik fra Marborg og Ruth Søderstrøm fra Solliakollektivet, har med dagens formulering i ryggen, innstilt to personer med brukererfaring til Fagrådets styre.

Forslag om å vedtektsfeste representasjon av minoriteter i styret

Under Årsmøtet 2021 ble det fremmet et forslag om en vedtektsendring der en ville sikre representasjon av spesifikke faggrupper i styret, herunder sosial- psykolog- og medisinfaglig. Dette ble nedstemt av Årsmøtet. Hovedargumentet var at slike formuleringer er begrensende for valgkomiteen og Årsmøtet, ved å legge inn spesifikk fagkompetanse. Dagens formulering er åpen og gir valgkomiteen frihet til å foreslå, og årsmøtet mulighet til å stemme for, de kandidatene de mener er best for Fagrådet som organisasjon.

RIO - en landsdekkende brukerorganisasjon og Preventio har i år et annet forslag til vedtektsendring. De foreslår å vedtektsfeste at styret skal ha minoritetspersoner. I sin begrunnelse skriver de blant annet "Vi mener at Fagrådet i størst mulig grad bør representere tverrsnittet av befolkningen og brukere som finns i landet".

Så med valg av styreleder, fire styremedlemmer og to forslag til vedtektsendringer kan det bli et spennende årsmøte hvor det også er rom for gode diskusjoner om ruspolitikk og rusfag gjennom årsmelding og ny arbeidsplan.

Så vil du og din virksomhet være med på gi retning i Fagrådets arbeid må du/dere delta på årsmøtet enten digitalt eller fysisk. Meld deg på ved å sende en e-post til Jan Gunnar Skoftedalen.

Årsmøtet foregår onsdag 4. mai 2022 klokka 12:00 - 16:00
Hotell Bristol, Oslo sentrum / digitalt