- Pasienter opplever reell nedgang i ventetid
Konklusjonen kom fra helse- og omsorgsminister Bent Høie (bildet), da han onsdag 3. mai takket Helsedirektoratet for rapporten "Utredning av ventetidsregistrering i spesialisthelsetjenesten".
Rapporten forteller at nær sagt alle pasientgrupper (95-98%) blir tatt ut av ventelistene ved første kontakt. Flere pasienter enn tidligere blir henvist til utredning. For rusfeltet har det vært en økning fra to av ti, til i dag fire av ti. Etter regelverket skal pasienter stå på venteliste fram til selve behandlingen er startet. Praksisen med å ta ut personer av ventelister når de blir henvist til utredning er feil. Høie fulgte opp dette punktet og sa at, i diskusjonen om tiltak, må lovverket utredes videre. -Lovverket skal underbygge god praksis.
Helsedirektoratet har funnet fire grunner til at antallet pasienter til utredninger har økt:
- medisinsk og teknologisk utvikling
- implementering av regelverk
- endret registreringspraksis
- strategiske tilpasninger? - kan ikke utelukkes
Helsedirektoratet oppsummerte med å understreke at, for mange pasienter, er utredning en reell oppstart av pasientforløpet.
Punktet om strategisk tilpasning ble problematisert av Helsedirektoratets divisjonsdirektør Johan Torgersen. Han fastslo - at de ikke kan utelukke at det skjer, men at Helsedirektoratet ikke har etterforsket dette nærmere. Regelverket tolkes ulikt og registreringspraksisen varierer mye. Gjennomgang av kildematerialet viste blant annet store regionale forskjeller i hvordan de samme pasientene ble vurdert i de ulike helseregionene (fig. 1).
Bakgrunn: Redusert ventetid og raskere behandling i spesialisthelsetjenesten er en av de viktigste politiske ambisjonene for helsetjenesten. I 2016 kom det fram i riksdekkende media at pasienter ble tatt av ventelisten uten en reell behandlingsstart. Flere leger gikk direkte ut og hevdet at dette var praksis for å tilfredsstille de politiske ambisjonene. Videre ble det stilt spørsmål om hvorfor andelen pasienter som ble avvist av spesialisthelsetjenesten hadde økt siden 2012.
Helse- og omsorgsdepartementet ba derfor Helsedirektoratet om å gjøre en gjennomgang av disse forholdene. I tillegg ønsket HOD en vurdering av i hvilken grad regelverket praktiseres likt og få forslag til eventuelle forbedringstiltak.
Rapporten ble lagt fram av Helsedirektoratet 3. mai. Les hele rapporten her