Det var i statsråd i dag, 24.juni, utvalget ble utnevnt. Utvalget er et av tiltakene i regjeringens forebygging- og behandlingsreform. Utvalget skal levere sin NOU rapport innen 1.desember 2026, men kan levere delrapporter underveis hvis de finner det hensiktsmessig. Utvalget har fått navnet, Rusbehandlingsutvalget. Dette utvalget vil vi nok bli godt kjent med de neste 18 månedene.

Leder

Guri Spilhaug er pensjonert lege, spesialist i rus- og avhengighetsmedisin. Hun har arbeidet i rusfeltet i mange ti-år. Sist som leder ved NK TSB der hun gikk av 1.desember 2023. Hun har erfaring fra klinisk arbeid og fra byråkratiet. Guri Spilhaug står også igjen som russpesialitetens mor. Hun fikk i 2023 rusfeltets pris for godt rusfaglig arbeid.

Øvrige medlemmer i utvalget

Marianne Cook Pierron, Huset Bergen og proLAR Nett
Tommy Sjåfjell, A-larm bruker og pårørendeorganisasjon
Dagfinn Haarr, pensjonist, tidligere fastlege/kommuneoverlege Kristiansand kommune
Lars Ravn Øhlckers, Helse Vest RHF
Stian Biong, Oslo kommune
Marianne Hindrum Hyldmo, Trondheim kommune
Espen Ajo Arnevik, Oslo universitetssykehus
Minna Kuoppamaeki Hansen, Universitetssykehuset Tromsø/Finnmarkssykehuset
Jørgen Bramness, Folkehelseinstituttet
Espen Gade Rolland, Spor Norsk sykepleierforbund
Dani Kalenga, Oslo kommune
Karl Harald Søvig, Universitetet i Bergen
Kristin Johannessen Kirsebom, Færder kommune
Per Gunnar Dahl, Virke
Marianne Solberg, Fellesorganisasjonen FO
Åse Prestvik, Blå Kors Lade behandlingssenter
Ragnhild Torvik Refnes, Molde kommune
Kine Haugen, Oslo universitetssykehus
Hanne Lorimer Aamodt, Tyrilistiftelsen 

Mandatet

Utvalget har fått et omfattende mandat.  I mandatet ligger det flere føringer, også politiske føringer. Utvalget skal innom mange av de stridstemaer som har vært i rusfeltet de siste årene. Det gjelder utvikling av LAR, Fritt behandlingsvalg, offentlige/ideelle, tid i døgnbehandling og ikke minst oppgavefordeling mellom kommune og spesialisthelsetjenesten. I tillegg til å kunne si noe om hva kunnskapsgrunnlaget for behandling av rusmiddelavhengighet faktisk er.

Mandatet og oppgavene for utvalget er;

Kunnskap og kompetanse, utvalget skal;
  • Gjennomgå og oppsummere kunnskapsgrunnlaget innen behandling av rusmiddel- og avhengighetslidelser, herunder for barn under 18 år.
  • Synliggjøre hvilke behandlingsintervensjoner som vil være egnet i ulike typer behandlingstilbud i kommunene og i spesialisthelsetjenesten.
  • Vurdere om finansiering, organisering og regulering av LAR er formålstjenlig innrettet for ulike pasienters individuelle behov, herunder likeverdig tilgang til LAR.
  • Gi anbefalinger om innhold i og innretning av behandlingstilbudet i institusjon etter kap. 10 Tvangstiltak overfor rusmiddelavhengige i helse- og omsorgstjenesteloven, herunder overfor barn under 18 år.
  • Vurdere og anbefale hvilken kompetanse som er nødvendig innen ulike tjenestetilbud.
  • Gi anbefalinger for å styrke tilgangen til kunnskapsbaserte behandlingstilbud.
Ansvars- og oppgavedeling og samhandling, utvalget skal
  • Utrede og foreslå en formålstjenlig oppgave- og funksjonsfordeling og samhandling mellom spesialisthelsehelsetjenesten og den kommunale helse- og omsorgstjenesten.
  • Vurdere og anbefale innretning av tjenestene som gir et mer samlet og helhetlig behandlingstilbud på tvers av forvaltningsnivåene og andre deler av velferdssektoren, der særlig tilknytning til arbeidslivet er sentralt.
  • Vurdere spørsmål som er relevante for samhandling med og overganger til andre deler av velferdssektoren, herunder barnevern.
  • Vurdere og anbefale hvordan økonomiske virkemidler kan innrettes for å understøtte ønsket faglig utvikling og samhandling, både innad i spesialisthelsetjenesten og mellom spesialisthelsetjenesten og kommunene. 
 Samarbeid med private ideelle, utvalget skal;
  • Utrede og foreslå hensiktsmessig organisering, samhandling og finansiering av private kommersielle og private ideelle tjenester.
  • Oppdraget omfatter både: a) en vurdering av offentlige anskaffelser/anbudskonkurranser innen rusmiddel- og avhengighetsbehandling i regi av spesialisthelsetjenesten; og b) om det er andre former for økonomiske virkemidler enn tilskuddsordninger som kan være mest formålstjenlig for ideell sektors innsats og aktivitet innen rusmiddelfeltet.
Utvalget bes særlig om å gi sine anbefalinger om gjennomføring av følgende tiltak fra forebyggings- og behandlingsreformen:
  • Utvikle en tjeneste med behandlingsforberedende tiltak, integrert ettervern som inkluderer brukerstyrte plasser og som legger til rette for sammenhengende forløp, samt bedre oppfølging under og etter behandling i spesialisthelsetjenesten i samarbeid med kommunene, jf. oppdrag til de regionale helseforetakene fra 2024.
  • Tydeliggjøre det faglige grunnlaget for behandlingslengde innen døgnbehandling i TSB.
  • Klargjøre hvilke TSB-tjenester som skal prioriteres, utvikles og tilbys innenfor helseforetakene, og hvilke tjenester som kan/bør anskaffes av private/ideelle (herunder vurdere hensiktsmessig oppgave-/funksjonsfordeling og samhandling mellom helseforetak og private når det gjelder deltagelse i forskning, fagutvikling og utdanning).
  • Utrede hvordan anskaffelser innen TSB i større grad kan samordnes mellom de regionale helseforetakene (og andre løsninger for organisering og finansiering av samarbeidet med private). Det faglige kunnskapsgrunnlaget som utvalget kommer frem til skal kunne benyttes som grunnlag for
  • Videreutvikling av nasjonale faglige retningslinjer innen rusmiddel- og avhengighetsbehandling, herunder overfor barn under 18 år.
  • Ansvars- og oppgavedeling og samhandling mellom spesialisthelsetjenesten og kommunene.
  • Bedre innretning av samhandling og samarbeid mellom offentlige og private tjenester innen rusmiddel- og avhengighetsbehandling.
  • Finansieringsordninger som understøtter oppbygging av robuste tjenester og ønsket faglig utvikling, samt samhandling mellom aktørene internt i spesialisthelsetjenesten og mellom spesialisthelsetjenesten og kommunene 
Føringer og avgrensninger
  • Utredningen må ta utgangspunkt i en bred forståelse av rusmiddelproblemer, rusmiddelavhengighet og de komplekse psykiske og somatisk lidelsene og langvarige tjenestebehovene pasienter og brukere kan ha. I tillegg må arbeidet inkludere et familie- og pårørendeperspektiv. Ivaretakelse av barn og unge med foreldre som har behov for eller mottar rusbehandling, bør tematiseres særskilt. Utfordringer knyttet til legemidler og alkoholbrukslidelser bør vies en særlig oppmerksomhet.
  • Pasienter og pårørende, herunder barn og unge, må gis anledning til å medvirke til utvalgets arbeid tidlig i prosessen, f.eks. gjennom et brukerpanel 
  •  Det skal legges et normaliseringsperspektiv for utviklingen av feltet