Endelig åpningsfest

Torsdag var det duket for åpningsfest hos Huset Oslo i de nye lokalene i Underhaugsveien 22, Homansbyen. Rusfeltets Hovedorganisasjon var til stede sammen med organisasjoner, frivillige, ansatte og brukere for å markere et viktig løft for et inkluderende og brukerstyrt tilbud i Oslo. Huset Oslo hadde sin første åpningsdag i nye lokaler på julaften i fjor, men endelig var det klart for en skikkelig feiring. 

Rammene kunne knapt vært bedre. Med strålende sol, mennesker samlet i hagen og god stemning gjennom hele ettermiddagen, ble det en varm og verdig feiring av et hus som allerede har blitt et viktig samlingspunkt for mange.

Det var musikk, taler og mange gode møter mellom mennesker som på ulike måter er engasjert i rusfeltet. Ettermiddagen bar preg av både stolthet og takknemlighet – over alt arbeidet som er lagt ned for å få Huset Oslo på plass, og over mulighetene som nå ligger foran dem.

Byråd for sosiale tjenester, Julianne Ferskaug, fikk æren av å åpne talelisten under markeringen. Videre ble det delt engasjerene, rørende og takknemlige ord fra direktør i Velferdsetaten Guri Bergo, daglig leder på Huset Oslo Chris Kolbacker, leder for De brukerstyrte hus Marianne Cook Pierron og leder av Foreningen Human Ruspolitikk, Arild Knutsen. 

Nye lokaler for ett allerede veletablert hus

De nye lokalene gir langt større muligheter enn tidligere. Etter flere år i mindre lokaler på Torshov har Huset Oslo nå fått plass til både flere aktiviteter, større møteplasser og flere samarbeidspartnere under samme tak.

I tillegg til Huset Oslo har flere sentrale aktører på rusfeltet tilhold i bygget. Her finner man blant annet proLAR Nett, A-larm, Foreningen for human ruspolitikk, Gatestemmer og Oslo Drug Check. Samlokaliseringen legger til rette for tettere samarbeid, erfaringsutveksling og lettere tilgang til ulike tilbud for brukerne.

RHO hadde med seg ett plommetre som gave som ble overakt til daglig leder av huset Oslo, Chris.

"Vi gratulerer med åpningen av Huset Oslo og samlokaliseringen mellom proLAR Nett, A-larm, Foreningen for human ruspolitikk, Gatestemmer og Oslo Drug Check. 

 

Vi håper samarbeidet vil gi like mange frukter som denne gaven: Ett RHO tre som skal bringe glede, blomster og plommer. "

For Rusfeltets Hovedorganisasjon var det inspirerende å se hvordan de nye lokalene allerede er fylt med liv, engasjement og fellesskap. Huset representerer et viktig bidrag til et mer inkluderende rusfelt, der brukerstemmer, erfaringskompetanse og menneskelig verdighet står sentralt.

Vi gratulerer Huset Oslo med den offisielle åpningen og takker for en flott markering. Vi gleder oss til å følge det videre arbeidet – og til mange gode møter i huset fremover.

De brukerstyrte hus

De brukerstyrte hus AS er en ideell virksomhet som driver brukerstyrte møteplasser for mennesker med rusrelaterte utfordringer. Modellen bygger på medborgerskap, sosial tilhørighet, skadereduksjon og brukerstyring – der mennesker med egne erfaringer fra rusfeltet selv er med på å forme, drive og utvikle tilbudene.

Virksomheten eies av brukerorganisasjonene A-larm, Foreningen for human ruspolitikk (FHR) og proLAR Nett, og står bak Huset Bergen, Huset Oslo og Huset Stavanger. Høsten 2026 åpner også Huset Trondheim.

Daglig leder for De brukerstyrte hus AS er Marianne Cook Pierron